„In God We Trust” – religia i sztuka współczesna

  26 września, 2013
David LaChapelle, Jesus Is My Homeboy: Intervention, 2003  ©David LaChapelle, dzięki uprzejmości / courtesy of Jablonka Galerie, Cologne
David LaChapelle, Jesus Is My Homeboy: Intervention, 2003
©David LaChapelle, dzięki uprzejmości / courtesy of Jablonka Galerie, Cologne

Ostatnio pisałam Wam o sztuce, która ze sztuką najprawdopodobniej ma niewiele wspólnego. Wykorzystuje bowiem kontrowersyjne materiały sięgając jednocześnie po bardzo drażliwe i wywołujące wiele emocji tematy. Czy jednak każda próba uchwycenia, choćby religii i stosunku do niej, musi być odbierana negatywnie? Czy artyści tworząc swe dzieła, mogą ukazywać wrażliwy dla wielu temat, w kontrowersyjny sposób? Gdzie kończy się dobry smak, a zaczyna tania i najniższych lotów gra na emocjach odbiorców?

GENERIC ART SOLUTIONS (Matt Vis & Tony Cambell), Głowa Świętego Jana Chrzciciela z cyklu Caravaggio / The Head of St. John the Baptist from Caravaggio Series, 2008 Dzięki uprzejmości artystów i Mindy Solomon Gallery, Miami, Floryda / Courtesy of the artists and Mindy Solomon Gallery, Miami, Florida
GENERIC ART SOLUTIONS (Matt Vis & Tony Cambell), Głowa Świętego Jana Chrzciciela z cyklu Caravaggio / The Head of St. John the Baptist from Caravaggio Series, 2008
Dzięki uprzejmości artystów i Mindy Solomon Gallery, Miami, Floryda / Courtesy of the artists and Mindy Solomon Gallery, Miami, Florida

Odpowiedź na te pytania można spróbować odnaleźć na ważnej wystawie „In God We Trust” w warszawskiej galerii Zachęta, gdzie zostały zebrane prace ponad trzydziestu artystów. Wystawa ma przede wszystkim ukazać bogactwo wierzeń oraz praktyk religijnych na terenie Stanów Zjednoczonych. Jednak nie jest to wystawa-reportaż, gdzie artyści dokumentowali rzeczywistość taką, jaka jest naprawdę. Religia stanowiła pretekst do nawiązania dialogu z odbiorcą, dyskusji, w której mogą paść istotne dla obu stron argumenty. Jednak dla wielu wystawa może okazać się również kolejnym naruszeniem świętych symboli i próbą wkroczenia na grząski teren.


4

Niemniej, na wystawę powinien stawić się każdy, kto do 10 listopada znajdzie się w Warszawie i ma ochotę zapoznać się postrzeganiem religijnej strony Stanów Zjednoczonych, a przede wszystkim interesuje się zachodzącymi zmianami kulturalnymi jak i zamierza obcować ze sztuką. Nawet jeśli wyjdzie z wystawy niepewny, zdenerwowany, warto najpierw zajrzeć do wnętrza galerii, by przekonać się, jak źli lub jak dobrzy są niektórzy współcześni artyści.

GUERRA DE LA PAZ (Alain Guerra & Neraldo de la Paz), Pieta, 2006 Dzięki uprzejmości artystów / Courtesy of the artists
GUERRA DE LA PAZ (Alain Guerra & Neraldo de la Paz), Pieta, 2006
Dzięki uprzejmości artystów / Courtesy of the artists

Poniżej kilka słów (no trochę więcej niż kilka) od organizatorów wystawy:

Kanye West w koronie cierniowej uchwycony przez obiektyw Davida LaChapelle’a. Budda wysadzany kryształkami Swarovskiego i siedzący na postumencie z głośników tuż obok wizerunku Piety skonstruowanego z żołnierskich mundurów. Prace ponad 30 amerykańskich artystów, m.in.: Michaela Murphy’ego, Billa Violi i kolektywu Generic Art Solutions pokazuje Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki. Wystawa „In God We Trust” potrwa do 10 listopada.

Podczas wystawy obejrzymy m.in. zdjęcia jednego z najgłośniejszych twórców pop-artu w fotografii Davida LaChapelle’a. Jako uczeń Andy’ego Warhola pierwsze prace publikował na łamach magazynu „Interview”. LaChapelle specjalizuje się w fotografii modowej i reklamowej. Bohaterami jego bajecznie kolorowych zdjęć są ikony show-biznesu i popkultury z Madonną, Michaelem Jacksonem i Angeliną Jolie na czele. LaChapelle często odwołuje się do motywów i estetyki religijnej, tłumacząc je na język własnej sztuki. Tak jest w przypadku serii 6 fotografii pod tytułem „Jesus Is My Homeboy” którą pokazuje Zachęta. Seria ta jest popkulturowym odpowiednikiem znanych biblijnych scen – spotkania Jezusa z Marią Magdaleną czy rozmnożenia chleba – umiejscowionych przez artystę w realiach amerykańskich blokowisk.

Innym twórcą, którego prace można oglądać w Zachęcie jest Michael Murphy, który był także gościem uroczystego otwarcia wystawy. Jego „Team Extreme Jesus” to niemal metrowa instalacja przedstawiająca głowę Jezusa skonstruowaną z figurek zabawkowych żołnierzyków. W wernisażu wziął także udział artysta noszący pseudonim Dzine, czyli Carlos Rolon. Chicagowski twórca, który słynie z upodobania do wykorzystywania w swych pracach religijnej ikonografii, otworzył z tej okazji w Zachęcie sklepik z dewocjonaliami.

Odniesienia do kwestii wiary i duchowości pojawiają się również w twórczości praktykującego buddyzm, niezwykle cenionego artysty Billa Violi, który słynie z realizacji wysmakowanych wizualnie instalacji dźwiękowo-filmowych. Zachęta pokazuje jedną z nich – „Wniebowstąpienie Izoldy”. Intrygująca jest też projekcja animowanego filmu Jordana Wolfsona „Animation Masks” oraz wideo Christiana Jankowskiego, będące zapisem performance’u wykonanego przez artystę w trakcie kazania dotyczącego sztuki.

Wystawa w Zachęcie ma zwrócić uwagę na różnorodność podejść i interpretacji zagadnień związanych z religią i jej funkcjonowaniem w amerykańskim społeczeństwie. Pojęcie religijnej tożsamości i kultury duchowej widziane przez pryzmat wielkich religii, związków wyznaniowych, a także sekt i wytworów popkultury – to zagadnienia, które podejmują wystawiani artyści.

Zachęta prezentuje dzieła takich twórców, jak:
Edgar Arceneaux
Nina Berman
Huma Bhabba
Peter Bogers
-Dzine (Carlos Rolon)
Angela Ellsworth
-Generic Art Solutions (Matt Vis and Tony Campbell)
Anthony Goicolea
Erin Cosgrove
Guerra De La Paz (Alain Guerra, Neraldo de la Paz)
Christian Jankowski
-Joseph Johnson
William Klein
-Oliver Laric
Nora Ligorano and Marshall Resse
David LaChapelle
-Nate Lowman
Joanna Malinowska
-Michael Murphy
Rashaad Newsome
Michael Rakowitz
-Jay Rosenblatt
Martha Rosler
Andres Serrano
Jeff Sonhouse
Kim Sooja
Jim Shaw
Piotr Uklański
-Waco Team (Michael Wilson, Eddo Stern, Jessica Hutchins, Brody Condon, Peter Brinson, Mark Allen)
-Jordan Wolfson
Shannon Taggart
Robert The
Bill Viola.

Jeżeli czytaliście uważnie poprzedni wpis, na pewno zauważyliście, że na liście nazwisk jest… Andres Serrano, osoba odpowiedzialna za zdjęcie krzyża w moczu. Więc jeśli chcecie zobaczyć na żywo efekty jego prac i skonfrontować je z własnym wyobrażeniem, tym bardziej udajcie się do Zachęty!

Mam nadzieję, że uda mi się dotrzeć do Warszawy i zdać ewentualną relację. Czy się uda, czas pokaże… A czy ktoś z Was ma ochotę wybrać się na wystawę?

Strona Galerii Zachęta
Czas trwania wystawy: 06.09.2013 – 10.11.2013

[mc4wp_form id="3412"]


%d bloggers like this: